Verejná oponentúra projektu „Komunikačný portál SAEC“
Zápis:
Verejná oponentúra projektu „Komunikačný portál SAEC, Použitie právne záväzného elektronického dokumentu“ sa uskutočnila 6.10.2005 v Bratislave v hoteli Perugia.
Projekt je spolufinancovaný MDPT SR v zmysle Výnosu č. 2424/M- 2004 z 15. novembra 2004 o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky.
Na oponentúre sa zúčastnilo 23 odborníkov z oblasti elektronickej komunikácie a elektronického obchodu a zastúpené bolo aj Ministerstvo Dopravy, Pôšt a Telekomunikácií v osobe pani Mandíkovej.
Program oponentúry pozostával z týchto častí:
- Otvorenie
- Prezentácia prvých projektových výstupov
- Prednesenie stanovísk oponentov
- Príspevky partnerov projektu
- Diskusia
Aktuálny stav projektu a prvé výstupy prezentoval Ing. Marián Krško, Výkonný riaditeľ SAEC. Informoval prítomných o návrhu informačnej časti portálu, o praktickom návode vytvárania elektronického dokumentu podpísaného Zaručeným elektronickým podpisom a o koncepcii Komunikačného portálu.
Oponentské stanoviská predniesli pán Frič z firmy Ditec a pán Adamec z firmy KPMG Slovensko. Stanovisko a pripomienky oponentov možno zhrnúť nasledovne:
- Pozitívne hodnotia zámer zriadenia portálu;
- Je potrebné ujasniť poslanie portálu a cieľovú skupinu jeho budúcich používateľov;
- Je potrebné obmedziť sa na používanie ustálených legislatívnych pojmov;
- Vyhnúť sa používaniu pojmu „Právne záväzný elektronický dokument“;
- Venovať pozornosť hlavne informačnej časti portálu, úvodnému vysvetleniu poslania portálu a dôvodu prečo je potrebné používať elektronické dokumenty podpísané Zaručeným elektronickým podpisom.
Príspevky partnerov projektu potvrdili, že:
- Spoločnosť Oracle Slovensko poskytne pre realizáciu projektu portálovú aplikáciu;
- Spoločnosť Gamo je pripravená internetovú aplikáciu portálu naprogramovať;
- Spoločnosť Tempest je ochotná pre nekomerčné účely portálu poskytnúť svoju certifikovanú aplikáciu pre tvorbu a overovanie Zaručeného elektronického podpisu;
- Spoločnosť Ditec je ochotná pre nekomerčné účely portálu poskytnúť svoju certifikovanú aplikáciu pre tvorbu a overovanie Zaručeného elektronického podpisu;
- Spoločnosť EVPÚ, Akreditovaná Certifikačná Autorita je ochotná poskytnúť zdarma pre účely portálu 30 kvalifikovaných certifikátov verejných kľúčov (softwarovej časti kľúčov);
- Spoločnosť Siemens Business Services poskytne pre účely vydania kvalifikovaných certifikátov 30 USB certifikovaných tokenov.
Na konci odbornej oponentúry sa uskutočnila diskusia. V diskusii vystúpilo viacero účastníkov včítane zástupkyne MDPT pani Mandíkovej. Všetci diskutujúci vyjadrili podporu projektu. Hlavným záverom diskusie bolo odporúčanie orientovať portál hlavne na splnenie očakávaní občanov a podnikateľských subjektov, t.j. na poskytnutie potrebných informácií pre používanie elektronických dokumentov podpísaných Zaručeným elektronickým podpisom. Výsledkom diskusie bolo aj odporúčanie nahradiť pojem „Právne záväzný elektronický dokument“ pojmom „Elektronický dokument podpísaný Zaručeným elektronickým podpisom“.