III. volebné obdobie
381
o elektronickom obchode
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I.
§ 1
(1) Týmto zákonom sa do právneho poriadku Slovenskej republiky preberá smernica Európskeho parlamentu a Rady uvedená v prílohe č. 1.
(2) Tento zákon upravuje
a) vzťahy medzi poskytovateľom služieb informačnej spoločnosti a ich príjemcom, ktoré vznikajú pri ich komunikácii na diaľku, počas spojenia elektronických zariadení telekomunikačnou sieťou1) a spočívajú na elektronickom spracovaní, prenose, uchovávaní, vyhľadávaní alebo zhromažďovaní dát, vrátane textu, zvuku a obrazu,
b) dohľad nad dodržiavaním zákona,
c) medzinárodnú spoluprácu v elektronickom obchode.
(3) Tento zákon sa nevzťahuje na služby informačnej spoločnosti, ktorých predmetom sú
a) dane a poplatky,2)
b) lotérie a iné podobné hry,3) okrem spotrebiteľských hier a súťaží zameraných na podporu predaja tovaru alebo poskytovania služieb,
c) chránené osobné údaje v informačných systémoch,4)
d) služby notárov v rozsahu výkonu ich verejnej právomoci,5)
e) služby advokátov 6) a komerčných právnikov7) pri zastupovaní klienta v konaní pred súdmi,
f) úkony súdnych exekútorov,8)
g) dohody a konanie, na ktoré sa vzťahujú osobitné predpisy o ochrane hospodárskej súťaže.9)
____________________
1) § 4 zákona č. 195/2000 Z. z. o telekomunikáciách.
2) Zákon č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov.
3) Zákon Slovenskej národnej rady č. 194/1990 Zb. o lotériách a iných podobných hrách v znení neskorších predpisov.
4) Zákon č. 428/2002 Z. z. o ochrane osobných údajov.
5) Zákon Slovenskej národnej rady č. 323/1992 Zb. o notároch a notárskej činnosti (Notársky poriadok) v znení neskorších predpisov.
6) Zákon Slovenskej národnej rady č. 132/1990 Zb. o advokácii v znení zákona č. 302/1999 Z. z.
7) Zákon Slovenskej národnej rady č. 129/1991 Zb. o komerčných právnikoch v znení neskorších predpisov.
8) Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (exekučný poriadok) a o zmene a doplnení ďalších zákonov v znení neskorších predpisov.
9) Zákon č. 136/2001 Z. z. o ochrane hospodárskej súťaže v znení neskorších predpisov.
§ 2
Definície pojmov
a) službou informačnej spoločnosti služba poskytovaná na diaľku, počas spojenia elektronických zariadení telekomunikačnou sieťou,1) spravidla za úhradu, na žiadosť príjemcu služby informačnej spoločnosti, najmä komerčná komunikácia, spracovanie, prenos, uchovávanie, vyhľadávanie alebo zhromažďovanie dát a elektronická pošta, okrem osobnej elektronickej pošty; službou informačnej spoločnosti nie sú rozhlasové a televízne vysielanie, vrátane teletextu, hlasové telefonické služby, telefaxové služby a služby, ktorých obsah vylučuje ich poskytnutie na diaľku,
b) poskytovateľom služieb informačnej spoločnosti (ďalej len „poskytovateľ služieb“) fyzická osoba alebo právnická osoba, ktorá na účely podnikania alebo na iné účely poskytuje služby informačnej spoločnosti; ak je poskytovateľ služieb podnikateľom,10) umiestnenie elektronických zariadení potrebných na poskytovanie služieb informačnej spoločnosti nie je pre určenie sídla alebo miesta podnikania rozhodujúce,
c) príjemcom služieb informačnej spoločnosti (ďalej len „príjemca služieb“) fyzická osoba alebo právnická osoba, ktorá využíva služby informačnej spoločnosti, najmä vyhľadáva alebo poskytuje informácie; ak je príjemcom služieb fyzická osoba, ktorá využíva služby informačnej spoločnosti na iný účel ako na podnikanie alebo výkon svojho povolania, považuje sa za spotrebiteľa,
d) komerčnou komunikáciou informácie o tovare, službe, podnikateľovi alebo o osobe, ktorá vykonáva povolanie alebo regulované povolanie podľa osobitného zákona,11) vrátane reklamy,12) okrem
1. informácií umožňujúcich priamy styk s poskytovateľom služieb prostredníctvom elektronického zariadenia, najmä k názvu domény alebo k adrese elektronickej pošty; doménou sa rozumie symbolická adresa v telekomunikačnej sieti,1)
2. informácií o tovare, službe, podnikateľovi10) alebo osobe, ktorá vykonáva povolanie alebo regulované povolanie podľa osobitného zákona11) zostavených na iný účel ako ich reklamu12) a poskytujú sa bezodplatne,
e) koordinovanou oblasťou všeobecné a osobitné požiadavky ustanovené v právnych predpisoch Slovenskej republiky a členských štátov Európskej únie (ďalej len „členský štát“), ktoré sa vzťahujú na poskytovateľov služieb, najmä požiadavky na začatie podnikania, dodržiavanie podmienok podnikania, kvalitu služieb informačnej spoločnosti a zodpovednosť poskytovateľa služieb; do koordinovanej oblasti nepatria požiadavky vzťahujúce sa výlučne na tovar, podmienky jeho dodávky a služby, ktoré sa neposkytujú elektronicky.
§ 3
Sloboda poskytovania služieb informačnej spoločnosti
(1) Služby informačnej spoločnosti môže poskytovať každá fyzická osoba a právnická osoba. Na poskytovanie služieb informačnej spoločnosti nie je potrebné povolenie, ani registrácia. Tým nie sú dotknuté povinnosti poskytovateľa služieb v koordinovanej oblasti.
(2) Odsek 1 sa vzťahuje aj na poskytovateľa služieb, ktorý poskytuje služby informačnej spoločnosti z členského štátu.
____________________
10) § 2 ods. 2 Obchodného zákonníka.
11) § 2 písm. b) zákona č. 477/2002 Z. z. o uznávaní odborných kvalifikácií a o doplnení zákona Národnej rady
Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov.
12) § 2 ods. 1 písm. a) zákona č. 147/2001 Z. z. o reklame a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 23/2002 Z. z.
(3) Poskytovateľ služieb, ktorý poskytuje služby informačnej spoločnosti podľa odseku 2, sa posudzuje podľa práva členského štátu, v ktorom má sídlo.
§ 4
Všeobecné informačné povinnosti
(1) Poskytovateľ služieb je povinný príjemcovi služby na elektronickom zariadení poskytnúť tieto informácie:
a) názov, obchodné meno a sídlo poskytovateľa služieb, ak ide o právnickú osobu alebo meno, priezvisko, miesto podnikania a adresu bydliska poskytovateľa služieb, ak ide o fyzickú osobu,
b) ak je platiteľom dane z pridanej hodnoty13) daňové identifikačné číslo,
c) adresu elektronickej pošty a telefónne číslo,
d) označenie registra, ktorý ho zapísal a číslo zápisu,
e) názov a adresu orgánu dozoru alebo dohľadu, ktorému činnosť poskytovateľa služieb podlieha.
(2) Informácie podľa odseku 1 musia byť príjemcovi služby ľahko a trvalo prístupné a rozlíšiteľné od komerčnej komunikácie.
(3) Ak poskytovateľ služieb uskutočňuje komerčnú komunikáciu v mene alebo na účet inej osoby, musí byť táto osoba identifikovaná.
(4) Ak je pri komerčnej komunikácii súčasťou ponuky tovaru a služieb osobitná ponuka, napríklad zľava, odmena, darček, spotrebiteľská hra alebo súťaž, musia byť od základnej ponuky pre príjemcu služieb rozoznateľné a podmienky, ktoré musia byť splnené na ich získanie alebo účasť v nich, musia byť ľahko prístupné, zrozumiteľné a jednoznačné. Na informácie o cene tovaru a služieb sa vzťahujú osobitné predpisy.14)
(5) Poskytovateľ služieb nesmie doručovať informácie komerčnej komunikácie elektronickou poštou, ak si ich príjemca služby vopred nevyžiadal.
§ 5
Zmluvy uzatvorené prostredníctvom elektronických zariadení
(1) Na uzatváranie zmlúv prostredníctvom elektronických zariadení sa vzťahujú osobitné predpisy,15) ak tento zákon neustanovuje inak.
(2) Poskytovateľ služieb je povinný
a) príjemcovi služieb vytvoriť také podmienky, ktoré umožnia zistiť a opraviť chyby jeho úkonov na elektronickom zariadení pred odoslaním objednávky,
b) príjemcu služieb pred odoslaním jeho objednávky jednoznačne a zrozumiteľne informovať o
1. úkonoch potrebných na uzavretie zmluvy,
2. technických prostriedkoch na zistenie a opravu chýb,
3. tom, či zmluva bude uložená u poskytovateľa služieb a či je príjemcovi služieb dostupná,
4. jazyku ponúkanom na uzavretie zmluvy.
____________________
13) Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 289/1995 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších
predpisov.
14) Zákon č. 18/1996 Z. z. o cenách v znení neskorších predpisov.
15) Napríklad Občiansky zákonník, Obchodný zákonník, zákon č. 258/2001 Z. z. o spotrebiteľských úveroch a o zmene a doplnení zákona č. 71/1986 Zb. o Slovenskej obchodnej inšpekcii, zákon č. 108/2000 Z. z. o ochrane spotrebiteľa pri podomovom a zásielkovom predaji.
(3) Informácie uvedené v odseku 2 písm. b) musia byť v štátnom jazyku.16)
(4) Poskytovateľ služieb je povinný príjemcu služieb informovať o
a) zmluvných lehotách a zmluvných podmienkach tak, aby si príjemca služieb mohol podstatné náležitosti zmluvy v elektronickej podobe reprodukovať,
b) osobitných spravovacích poriadkoch, ak sú na poskytovanie služby ustanovené.
(5) Poskytovateľ služieb je povinný elektronicky potvrdiť objednávku bezodkladne po jej doručení; objednávka a potvrdenie o prijatí sa považujú za doručené, ak zúčastnené osoby, ktorým sú adresované, majú k nim na svojich elektronických zariadeniach prístup
(6) Ak zmluvu prostredníctvom elektronických zariadení uzatvárajú medzi sebou podnikatelia,9) odseky 2 až 5 sa na nich vzťahujú, iba ak sa nedohodli inak.
(7) Prostredníctvom elektronických zariadení nemožno uzatvoriť zmluvu
a) o prevode nehnuteľnosti,
b) na ktorú je potrebné podľa osobitného predpisu rozhodnutie súdu, orgánu verejnej správy alebo notára,
c) o zabezpečení záväzkov.17)
§ 6
Vylúčenie zodpovednosti poskytovateľa služieb
(1) Poskytovateľ služieb nezodpovedá za prenášané informácie, ak služby informačnej spoločnosti pozostávajú výlučne z prenosu informácií v telekomunikačnej sieti1) alebo z poskytnutia prístupu do telekomunikačnej siete,1) a poskytovateľ služieb
a) nedal podnet na prenos informácií,
b) nevybral príjemcu informácií,
c) nezostavil ani neupravil informácie.
(2) Prenosom informácií v telekomunikačnej sieti alebo poskytnutím prístupu do telekomunikačnej siete podľa odseku 1 sa rozumie aj automatické dočasné uloženie prenášaných informácií, ktoré slúži výlučne na vykonanie prenosu v telekomunikačnej sieti, ak sa informácie v nej neukladajú dlhšie ako je nevyhnutné na ich prenos.
(3) Poskytovateľ služieb nezodpovedá za automatické dočasné uloženie informácií výlučne za účelom zefektívnenia ich ďalšieho prenosu v telekomunikačnej sieti k ďalším príjemcom služieb, ak poskytovateľ služieb
a) neupravuje informácie,
b) dodržiava podmienky prístupu k informáciám,
c) dodržiava pravidlá aktualizácie informácií spôsobom všeobecne uznávaným a používaným v príslušnom odvetví,
d) nevyužíva technológie na nezákonné získanie a používanie uložených informácií,
e) bez zbytočného odkladu zamedzí prístup k uloženým informáciám alebo informácie odstráni potom ako sa dozvie, že na pôvodnom zdroji prenosu boli odstránené, alebo prístup k nim bol zamedzený, alebo súd alebo orgán dozoru nariadili ich odstránenie alebo zamedzenie prístupu k nim.
____________________
16) Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 270/1995 Z. z. o štátnom jazyku Slovenskej republiky v znení
neskorších predpisov.
17) § 544 až 558 Občianskeho zákonníka, § 299 až 323 Obchodného zákonníka.
(4) Poskytovateľ služieb nezodpovedá za informácie poskytnuté príjemcom služieb a ulo-žené na jeho žiadosť do pamäte elektronických zariadení slúžiacich na vyhľadávanie informácií, ak poskytovateľ služieb nevie o protiprávnom obsahu uložených informácií alebo o protiprávnom konaní príjemcu služieb a na odstránenie protiprávneho stavu koná bez zbytočného odkladu; za tieto informácie však zodpovedá, ak príjemca služieb koná podľa jeho pokynov.
(5) Ak poskytovateľ služieb poskytuje služby informačnej spoločnosti v rozsahu podľa odsekov 1, 3 a 4, nie je povinný sledovať informácie, ani oprávnený vyhľadávať informácie, ktoré sa prenášajú alebo ukladajú. Ak sa však dozvie o protiprávnosti takýchto informácií, je povinný odstrániť ich z telekomunikačnej siete1) alebo aspoň zamedziť k nim prístup; súd môže nariadiť poskytovateľovi služieb ich odstránenie z telekomunikačnej siete aj vtedy, ak sa poskytovateľ služieb o ich protiprávnosti nedozvedel.
§ 7
Dohľad
Dohľad nad dodržiavaním zákona vykonáva Slovenská obchodná inšpekcia podľa osobitného predpisu.18)
§ 8
Medzinárodná spolupráca v elektronickom obchode
Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky v medzinárodnej spolupráci v elektro-nickom obchode poskytuje pomoc a informácie
a) štátnym orgánom členských štátov, a to najmä prostredníctvom elektronických zaria-dení na určené kontaktné adresy,
b) poskytovateľom služieb a príjemcom služieb o právach a povinnostiach podľa tohto zákona, najmä o
Čl. II.
Zákon č. 128/2002 Z. z. o štátnej kontrole vnútorného trhu vo veciach ochrany spotrebiteľa v znení zákona č. 284/2002 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1. V § 2 písm. f) sa na konci dopĺňajú slová „a služieb informačnej spoločnosti7a)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 7a znie:
„7a) Zákon č. .../2003 Z. z.“.
2. V § 8 ods. 1 sa za písmeno c) vkladá nové písmeno d), ktoré znie:
„d) zakáže poskytovanie služby informačnej spoločnosti,18a) ak preukázateľne ohrozuje
život alebo zdravie ľudí, majetok alebo životné prostredie.“.
____________________
18) § 2 písm. a) zákona č. 128/2002 Z. z. o štátnej kontrole vnútorného trhu vo veciach ochrany spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 284/2002 Z. z.
Doterajšie písmeno d) sa označuje ako písmeno e).
Poznámka pod čiarou k odkazu 18a znie:
„18a) § 2 písm. a) zákona č. .../2003 Z. z. o elektronickom obchode.“.
Čl. III.
Príloha č. 1
k zákonu č. .../2003 Z. z.
Týmto zákonom sa úplne transponuje táto smernica:
1. Smernica Európskeho parlamentu a Rady č. 2000/31/ES o určitých právnych aspektoch služieb informačnej spoločnosti na vnútornom trhu, najmä o elektronickom obchode (smernica o elektronickom obchode).
2. Preklad smernice sa nachádza v Centrálnej prekladateľskej jednotke sekcie Inštitút pre aproximáciu práva Úradu vlády Slovenskej republiky.